Bruk av digitale bilder i barnehagen

Bilde

Da er jeg klar for å blogge litt om mitt første arbeidskrav i IKT.

Det har vært en veldig spennende og lærerik oppgave for min del 🙂

Jeg ser den pedagogiske fordelen med å lage et produkt sammen med barna, fordi dette er noe dem kan vise frem til de andre barna, og føle en stolthet over!

Valget av tema kom jeg ganske fort frem til, da vi  har antall, rom og form som månedens tema i Januar.

Antall, rom og form er et av de syv fagområdene i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Jeg valgte  å jobbe med de matematiske formene: Trekant, firkant og sirkel. Men spørsmålet ble da hvordan kan jeg dra inn bruk av digitale bilder i barnehagen med det temaet?

Jeg leste litt fagstoff, og fikk mange fine ideer i blandt annet boka til Marianne Undheim som heter: Del gleder, 2011, og boka til Nina Bølgan som har tittelen: Vil du være med, så heng på!,2008.

Nina Bølgan skriver i sin bok at barnehagebarn kan laminere bildene de tar og lage blandt annet sine egne personlige bøker, puslespill og memory spill som kan benyttes til samtaler sammen med barna. Samtalene de har kan brukes i den pedagogiske dokumentasjonen i barnehagen, fordi det handler om å reflektere, lytte til barnas opplevelser og erfaringene som dem har gjort seg i prosessen, Bølgan, 2008.

Tilbake til min oppgave: Problemstillingen tok utgangspunkt i barnehagens tema denne måneden og den fikk tittelen:

Hvordan jeg kan legge til rette for at barn får kjennskap til de ulike matematiske formene med bruk av digitale bilder i barnehagen

Jeg bestemte meg derfor raskt at jeg skulle ta med de tre største barna i barnehagen på jakt etter matematiske former inne i barnehagen.  Denne dagen var det for kaldt til å være ute!

Vi startet med at vi gikk inn på et grupperom. Jeg hadde i forkant funnet frem digitalt apparat, og de matematiske formene vi skulle gå på jakt etter. Jeg forklarte dem først hvordan de skulle bruke det digitale apparatet, og vi så på de forskjellige formene jeg hadde hatt med meg.

Barna var super ivrige, og alle visste så klart hva alle formene het 🙂  De svarte et høylytt JA når jeg spurte om dem ville være med meg å lete etter formene inne i barnehagen!

De fotograferte etter tur, og barna var veldig kreative og ivrige etter sin leten. Matematiske former fant de på de utroligste steder 🙂

Etter at vi var ferdige med å fotografere gikk vi inn på arbeidsrommet. Der fikk barna være med på å starte pc`n, og overføre bildene inn på dataen.. De synes det var så morsomt å se bildene sine på pc skjermen!

Vi gikk  inn på bilderedigeringsprogrammet PAINT.NET, og prøvde oss litt frem. Barna mistet fort litt interesse, og jeg valgte  å avslutte for dagen….

Det er viktig å tenke på at det skal være morsomt for barna, derfor valgte jeg å avslutte på rett tidspunkt! Da er det mye artigere å finne det frem senere 🙂

Vi prøvde oss igjen dagen etter, og jeg bestemte at vi skulle prøve oss frem på bilderedigeringsprogrammet PHOTOSCAPE. Jeg synes det var ett enklere program, og vi fikk laget mange fine collage som vi printet ut, laminerte og lagde en fin bok ut av 🙂 Barna var tydelig stolte over sin jobb, og viste frem boken til de andre barna på avdelingen under samlingstund 🙂

Bilde

Jeg er helt sikker på at dette prosjektet var med på å øke mestringsfølelsen til barna.

  Jeg blir derfor ikke i tvil om at dette er noe jeg kommer til å gjøre mer av i min jobb som førskolelærer, fordi jeg ser den pedagogiske verdien av mestring, stolthet og kunnskap om IKT. Det er også en fordel at dette er noe som kan brukes til pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.

Bilde

I temaheftet IKT i barnehagen står det:

Det er viktig å understreke at det ikke er de digitale verktøyene i seg selv som er interessante, men måten personalet i barnehagen bruker dem i sitt pedagogiske arbeid.

IKT er på full fart inn i barnehagen, og jeg håper med dette studiet at jeg kan være med på å bidra til at de digitale apparatene blir tatt i bruk i barnehagen!

Jeg føler at jeg har lært mye av denne oppgaven, og jeg ser at dette er noe jeg kan ta med meg videre i mitt arbeide som førskolelærer 🙂

Gleder meg til fortsettelsen!

MONICA

5 kommentarer om “Bruk av digitale bilder i barnehagen

  1. Veldig bra innlegg, Monica. Morsomt å lese forteljinga di, ja, for det er jo ei forteljing som kan inspirere andre, synest eg …

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s